Παρασκευή 29 Μαρτίου 2013

Η γέφυρα του πλοίου

Μετά από μια μακρά χρονική περίοδο 9μιση μηνών και αφού η Λισσαβώνα θα αποτελέσει το τέλος της θητείας μου σ’ αυτό το πλοίο λέω να παρουσιάσω σε φωτογραφίες τους δύο κυριότερους χώρους όπου πέρασα τον περισσότερο καιρό μου δουλεύοντας ή απολαμβάνοντας ώρες ξεκούρασης και της όποιας ελάχιστης ψυχαγωγίας και χαλάρωσης.

Τη γέφυρα του πλοίου, το γραφείο και τον χώρο διαμονής μου.

Ας ξεκινήσω λοιπόν σήμερα με τη γέφυρα του πλοίου.
Γέφυρα: Γενική άποψη. Θα μπορούσε να ονομάζεται και πύργος ελέγχου. Ο μοναδικός χώρος των πλοίων που δεν μένει ποτέ χωρίς την ανθρώπινη παρουσία καθ΄όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
Κύρια κονσόλα
Η θέα του ορίζοντα από την τιμονιέρα. Ο λευκός δίσκος με τη μαύρο κουμπί στο κέντρο είναι το REPEATER ή ο επαναλήπτης της γυροσκοπικής πυξίδας (gyro compass). Μπροστά από την τιμονιέρα το παλινώριο πάνω στο δεύτερο REPEATER. Οι επαναλήπτες της γυροσκοπικής πυξύδας συνήθως στο σύνολό τους είναι πέντε. Αυτούς που αναφέρω εδώ, άλλους δύο δεξιά κι αριστερά εξωτερικά της γέφυρας και ένας ακόμα στο χώρο του πηδαλίου. Η μαγνητική πυξίδα που βρίσκεται στην κόντρα γέφυρα δεν έχει επαναλήπτες. Τις πληροφορίες που μας παρέχει τις παίρνουμε μέσω κατόπτρων.
Το παλινώριο. Η διόπτρα. Το μαύρο όργανο που χρησιμεύει για να παίρνουν οι αξιωματικοί γέφυρας διάφορες διοπτεύσεις πλοίων, φαναριών, ουρανίων σωμάτων. Εφαρμόζεται πάνω σε επαναλήπτη πυξίδας ή REPEATER. 
Λεπτομέρια η επιφάνεια όπου είναι ακουμπισμένα το ένα από τα τρία ζευγάρια κυάλια που διαθέτουν συνήθως τα πλοία. Το δίκτυ που φαίνεται είναι από αντιολισθητικό υλικό για λόγους ευνόητους. Τα πλοία είναι γεμάτα από τέτοια αντιολισθητικά!
Η τιμονιέρα. Συνήθως η εικόνα της είναι αυτή, στον αυτόματο πιλότο. Χωρίς τιμονιέρη. Το τιμόνι μπαίνει στο MANUAL όταν το πλοίο προσεγγίζει στενά (Γιβραλτάρ, Σιγκαπούρη κλπ), διώρυγες, ποτάμια, αγκυροβόλια, λιμάνια. Πάνω από το τιμόνι το REPEATER ή ο επαναλήπτης της κύριας "μάνας" πυξίδας. Η... "μάνα" στη συγκεκριμένη κατασκευή είναι στη βάση της τιμονιέρας μέσα στο θαλασσί κουτί κάτω από το τιμόνι. Όλα τα πλοία ταξιδεύουν με δύο ειδών πυξίδες. Την κύρια γυροσκοπική (gyro compass) και την παραδοσιακή μαγνητική (magnetic compass). Στην σύγχρονη εποχή με την πρώτη πραγματοποιούνται όλα τα ταξίδια του πλοίου αφού είναι μεγάλης ακρίβειας. Η δεύτερη αποτελεί την πυξίδα ανάγκης σε περίπτωση βλάβης της πρώτης αφού λόγω της απλής κατασκευής της δεν παθαίνει ζημιές
Κύρια κονσόλα: Ο τηλέγραφος, το χειριστήριο, το... γκάζι. Παλαιότερα λειτουργούσε σαν alarm που ειδοποιούσε το μηχανικό φυλακής να κάνει χειροκίνητα την ανάλογη κίνηση-εντολή που δινόταν από τη γέφυρα. Τα σημερινά πλοία είναι αυτόματα. Οι κινήσεις γίνονται ηλεκτρονικά χωρίς την παρέμβαση του ανθρώπου.
Κύρια κονσόλα: Πάνω από το χειριστήριο. Ταμπέλα με στροφές μηχανής και ταχύτητες σε κάθε θέση του τηλέγραφου, κλπ.
Κύρια κονσόλα: Αριστερά κάτω ο μαύρος πίνακας του VDR. Voyage Data Recorder. Έτσι ονομάζεται το "μαύρο κουτί", αντίστοιχο αυτού των αεροπλάνων. Όλη η εγκατάσταση βρίσκεται σε άλλο δωμάτιο του πλοίου ενώ το μαύρο κουτί στη κόντρα γέφυρα ασφαλισμένο με ειδικό υδροστατικό μηχανισμό που σε περίπτωση βύθισης του πλοίου απελευθερώνεται και επιπλέει.
Κύρια κονσόλα: Public Addressor
Κύρια κονσόλα: AIS. Automatic Identification System. Στη συσκευή προστίθενται τα στοιχεία του πλοίου, ο προορισμός, το είδος του φορτίου κλπ. Κατ΄αυτόν τον τρόπο οι παράκτιοι σταθμοί έχουν τον έλγχο της περιοχής τους, ενώ όλα τα πλοία μπορούν να παρακολουθούν το ένα το άλλο. Η συσκευή είναι υποχρεωτική σε όλα τα σκάφη εκτός των πολεμικών και των πολύ μικρών όπως τα αλιευτικά. Δυστυχώς στην ίδια κατηγορία ανήκουν και όλα τα εκτός νόμου πλεούμενα όπως τα πειρατικά. Έτσι ότι δεν φαίνεται στο AIS ειναι εν δυνάμει ύποπτο. Έχει ενσωματωμένο GPS.
Κύρια κονσόλα: V.H.F. Τα πλοία διαθέτουν δύο συσκευές.
Κύρια κονσόλα: Ενδοσυνεννόηση. Αριστερά το μαγνητικό τηλέφωνο που συνδέει τους κύριους και ευαίσθητους χώρους ασφαλείας, άμεσης ανάγκης (emergency), όπως τη γέφυρα (bridge) το μηχανοστάσιο (engine control room), το χώρο πηδαλίου (steering gear room) κλπ. Δεξιά το κανονικό τηλέφωνο με τηλεφωνικό κέντρο που συνδέει όλα τα κοινά διαμερίσματα, τα άμεσης ανάγκης και τα δωμάτια των ναυτικών μεταξύ τους. 
Κύρια κονσόλα
Κύρια κονσόλα
Κύρια κονσόλα
Το RADAR. RAdio Detection And Ranging. Τα πλοία διαθέτουν δύο τέτοιες συσκευές. Εγώ τις ονομάζω "ΔΩΡΟ ΘΕΟΥ". Υπερπολύτιμη συσκευή που κι αυτή τελευταία, τεχνολογικά, έχει κυριολεκτικά ξεφύγει. Οι πληροφορίες που προσφέρει είναι άπειρες και κάνει τη ζωή του χειριστή πολύ εύκολη. Συνδεδεμένη με το GPS.
Chart Room. Δωμάτιο χαρτών. Κάθε άλλο παρά δωμάτιο. Διατηρεί όμως την παραδοσιακή του ονομασία αφού πριν πολλές δεκαετίες ήταν πράγματι διαφορετικός χώρος. Σήμερα ο διαχωρισμός είναι ανύπαρκτός εκτός από το ότι βρίσκεται στο πίσω χώρο της γέφυρας και το βράδυ απομονώνεται με αδιαπέραστες από το φως κουρτίνες. Τα δε όργανα που διαθέτει είναι πάρα πολλά όταν στα ηρωικά χρόνια της ναυσιπλοΐας υπήρχαν μόνο το βυθόμετρο, το αναξιόπιστο δρομόμετρο, το ραδιογωνιόμετροτο που πια έχει εξαφανιστεί, το βαρόμετρο, ο βαρογράφος, ο πορειογράφος, το ρολόι, και ο πολύτιμος ΕΞΑΝΤΑΣ.
Το chart room από άλλη γωνία.
O διπαράλληλος, το τρίγωνο, το κουμπάσο, το μολύβι, η γομολάστιχα το calculator και ο χάρτης του Rio de Janeiro, του Cabo Frio, του Cabo Sao Tome. Η παράδοση είναι ΕΔΩ αν αφαιρέσουμε το κομπιουτεράκι. Η φωτογραφία όμως απατά. Γύρω-γύρω η σύγχρονη τεχνολογία βρίθει.
Weather Facsimile, GPS, Echo Sounder.
Speed Log, Master Clock, Course Recorder, NAVTEX.
Weather Facsimile. Η συσκευή που παρέχει στα πλοία δελτία καιρού, μόλις αυτά είναι διαθέσιμα, από όλους τους μετεωρολογικούς σταθμούς ανά την υφήλιο.
G.P.S. Global Positioning System. Δύο συσκευές. Άνευ σχολίων.
Echo Sounder. Το βυθόμετρο.
Master Clock. Διαθέτει δύο ρολόγια. Αριστερά το MASTER δείχνει ώρα GMT και δεξιά το SLAVE δείχνει την ωρα του πλοίου. Με αυτή τη συσκευή είναι συνδεδεμένα όλα τα ρολόγια του πλοίου τα οποία ενημερώνονται αυτόματα σε κάθε αλλαγή ώρας μπροστά ή πίσω. Αυτό συμβαίνει λόγω της συνεχούς αλλαγής θέσης του πλοίου. Για παράδειγμα σε ένα ταξίδι 45-50 ημερών από τη Βραζιλία στην Ιαπωνία, είναι απαραίτητο να βάλουμε μπροστά 14 ώρες. 
Speed Log. Το δρομόμετρο. Ένα άχρηστο όργανο αφού τα GPS το έχουν καταστήσει τέτοιο. Αν και έχει βελτιωθεί αρκετά συνεχίζει την αναξιόπιστη λειτουργεία του. Επιβάλλεται όμως η ύπαρξή του από τους κανονισμπούς όπως και ο ΕΞΑΝΤΑΣ.
Course Recorder. Ο πορειογράφος.
NAVTEX. Navigational Telex. Διεθνής αυτοματοποιημένη μέσης συχνότητας και άμεσης εκτύπωσης υπηρεσία. Παρέχει - εκτυπώνει προειδοποιήσεις και πληροφορίες για την ναυσιπλοΐα και την ασφάλεια στη θάλασσα, μετεορολογικές προβλέψεις κλπ. που αφορούν την ακτοπλοΐα και μέχρι 200 μίλια απόσταση από τις ακτές.
GMDSS. Global Maritime Distress and Safety System. Ο σύγχρονος ασύρματος. Το σύστημα συσκευών που είναι υπεύθυνο για την εξαφάνιση της ειδικότητας των ασυρματιστών. Το σύστημα που αχρήστευσε τον Μορσικό Κώδικα.
Barograph. Βαρογράφος.

Από τις φωτογραφίες απουσιάζουν οι παρακάτω συσκευές:
  
  1. E.P.I.R.B. (Emergency Position Indicating RadioBeacon)
  2. S.A.R.T. (Search And Rescue Transponder)
  3. Εγκατάσταση δορυφορικού EMAIL.
  4. Δορυφορικού τηλεφώνου INMARSAT.
  5. Δορυφορικού τηλεφώνου IRIDIUM.
  6. FAX.
  7. Computers.
  8. Fire Detection Sytem.
  9. Water Ingress System.
10. Βαρόμετρο.
11. Χρονόμετρο.

Xωρίς να είμαι σίγουρος ότι τις αναφέρω όλες.
Είμαι σίγουρος πάντως ότι δεν πρόκειται να... παρεξηγηθούν!
 
Συνεχίζεται...

Chrisgio

9 σχόλια :

evangelos naxios είπε...

Αγαπητέ φίλε,με υγεία να περνάει ο καιρός και να είσαι μαζί με την οικογένεια σου.

Πανέμορφη ξενάγηση,αλλά δύσκολη η ζωή του ναυτικού.......ένα καλό που έχει είναι το πρώην καλύτερο ταμείο όπως και το δικό μας και τα υπόλοιπα....το λεηλάτησαν,το κατ έκλεψαν,έβγαλαν εκατομμύρια μέσα στις λίστες και έξω.....η τιμωρία τους είναι οι εξεταστικές.......και εσύ,εγω,οι συνάνθρωποι μας,με δάνεια θα πληρώνουμε τους φόρους......

Ανώνυμος είπε...

ΤΙ ΝΑ ΠΩ ΜΕ ΠΗΓΕΣ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΙΣΩ, ΣΟΥ ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ,

Unknown είπε...

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Unknown είπε...

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ΧΑΝΙΩΤΗΣ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ είπε...

Κατατοπιστικό, για έναν που δεν έχει μπεί σε γέφυρα πλοίου, αν και νησιώτης που προτιμά πλοία (επιβατηγά)για τα ταξίδια του...

ΔΙΑΒΙΒΑΣΕΙΣ Λ.ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ 1974 είπε...

Ευχές.Τελειωσα ασυρματιστης στον Διαγόρα.Δεν μπαρκαρισα,λόγω ....τράπεζας!

ΔΙΑΒΙΒΑΣΕΙΣ Λ.ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ 1974 είπε...

Δεν ταξίδεψα ασυρματιστής,κρίμα,αλλά τουλάχιστον ήμουν στο στρατό!
Ανάξιος εραστής των μακρυσμενων ταξιδιών ,ίσως....
Κώστας Παπακων/νου,Αθήνα.

Θανάσης Καλλιανιώτης είπε...

Στο χέρι είχαμε επίσης το τιμόνι οι ναύτες όταν είχε πολύ θάλασσα στο Βόρειο Ατλαντικό ή διασχίζοντας το τρίγωνο των Βερμούδων. Μάλλον διότι ο αυτόματος πιλότος ήταν αργός.

Χρήστος Γ. είπε...

Θανάσης Καλλιανιώτης, ΔΙΑΒΙΒΑΣΕΙΣ Λ.ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ 1974

Εξαιρετικά καθυστερημένους χαιρετισμούς στους τελευταίους επισκέπτες του ιστολογίου.
Σας ευχαριστώ, να είστε καλά όπου και να είστε!